کمپانی چینی برلیانس اوتو که برخی از محصولات آن در ایران نیز ارائه شده، این روزها در حال جشن گرفتن در سرزمین مادری است.
H3 جدیدترین سدان این برند که قبلا با کد F20 شناخته می شد، اکنون وارد فاز تولید انبوه شده و ساخت آن کلید خورده است. این خودرو جایگزین مدل H320 و H330 می شود که حدود یک سال است توسط گروه سایپا در بازار ایران عرضه شده است.
بنابراین بار دیگر صنعت خودروسازی ایران به مونتاژ کار محصولات قدیمی مبدل شده است، اما تفاوت اینجاست که اینبار به جای محصولات فرانسوی، آلمانی یا کره ای، در حال مونتاژ یک خودرو چینی هستیم که حتی دیگر در کشور مبدا نیز تولید و عرضه نمی شود.
برلیانس H3 بر خلاف اکثر اتومبیل های چینی، سدانی اسپورت با ظاهری قابل قبول و نسبتا زیبا می باشد. البته طبق معمول این ظاهر عامه پسند به لطف کپی برداری از محصولات روز جهان حاصل شده است؛ برای مثال در نمای جلو، ترکیب چراغ ها و در کل جلو پنجره تا حدودی تداعی کننده کیا کادنزاست.
در نمای عقب هم فرم کلی و همچنین شکل چراغ ها شباهت هایی با هیوندای سوناتا دارد.
با وجود تناسب نسبی و نقاط قوتی که H3 در ظاهر دارد، همانند سایر هموطنان خود از یک مشکل شایع رنج می برد؛ چنانچه از نمای جانبی به خودرو نگاه کنیم، کوچک بودن رینگ های 16 اینچی کاملا به چشم خواهند آمد.
برلیانس می توانست با انتخاب رینگ های بزرگتر زیبایی بیشتری را برای فرزند خود به ارمغان بیاورد. به هر ترتیب با در نظر گرفتن تمام نقاط قوت و ضعف، H3 در طراحی ظاهری نمره قبولی می گیرد.
از لحاظ سایز کلی ابعاد این خودرو عبات است از 4640/1790/1445 میلی متر، ویل بیس یا فاصله محوری هم 2660 میلی متر بوده که در مقایسه با سمند (با فاصله محوری 2671) 6 میلی متر کوتاه تر است.
با ورود به داخل کابین جو آلمانی می شود! در این بخش طراحان برلیانس برخلاف انتظار از محصولات مرسدس بنز (با تلفظ صحیح تر مرسیدس بنز) کپی کاری کرده اند.
شکل فرمان و داشبورد مخصوصا با آن نمایشگر ایستاده کاملا یادآور کابین یک مرسدس بنز است؛ اما بجای ورودی های هوای دایره ای که در ماشین های مرسدس معمول است، از ورودی های مستطیلی شکل استفاده شده است.
نکته منفی در این بخش اهرم دنده و ترمز دستی بزرگی است که چندان با طراحی های روز همخوانی چندانی ندارد.
برلیانس H3 در بخش قوای محرکه به موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی و موتور 1.5 لیتری توربو مجهز شده است. موتور تنفس طبیعی توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت را دارد؛ موتور توربو نیز قادر به تولید 147 اسب بخار قدرت می باشد که برای یک سدان چینی کافی به نظر می رسد.
هر دوی این موتورها با یک گیربکس دستی 5 دنده یا 4 سرعته خودکار ترکیب می شوند. نکته عجیب در این بخش وفاداری عجیب چینی ها به گیربکس های 4 سرعته است که آن هم با سال عرضه یعنی 2016 چندان سنخیتی ندارد.
برلیانس H3 جانشین برلیانس H330 به شمار می رود. از آنجایی که سایپا و برلیانس با یکدیگر همکاری دارند، عرضه H3 در سال های آتی در ایران دور از ذهن نیست. به همین دلیل به قیمت این خودرو نیز می پردازیم.
H3 در چین با توجه به پیشرانه و امکانات با قیمتی بین 70 الی 90 هزار یوان ارایه شده است. چنانچه هر یوان را 550 تومان (نرخ آزاد) در نظر بگیریم قیمت این خودرو بدون احتساب تعرفه و هزینه های مرتبط چیزی تقریبا بین 39 الی 50 میلیون تومان می شود.
از سوی دیگر برلیانس H330 اتوماتیک فول که در چین قیمتی حدود 75 هزار یوان (برابر با حدود 41 میلیون تومان) دارد، با توجه به تعرفه واردات C.K.D در داخل کشور با قیمتی در حدود 55 میلیون تومان فروخته می شود.
بنابراین شاید بتوان حدس زد که در صورت ثابت ماندن نرخ ارز با ارقام فعلی، نسخه دنده دستی در صورت ورود به خیابان های ایران چیزی در حدود 50 و فول ترین نسخه هم رقمی حدود 65 میلیون تومان داشته باشد.
[1395/07/08 15:00]
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دستور کار امروز کمیسیون متبوعش از انعقاد قرارداد شرکت ایرانخودرو با پژو و شرکت سایپا با سیتروئن فرانسه و بررسی چگونگی قراردادهای جدید این دو خودروساز کشورمان خبر داد.
[1395/04/28 10:00]
قرارداد مشترک دو شرکت سایپا و سیتروئن به امضای مسئولان دو طرف رسید که بر اساس این قرارداد قرار است همکاری دو شرکت در زمینه طراحی و تولید خودرو و صادرات آن آغاز شود.
به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای قرارداد مشترک سایپا و سیتروئن که بعد از ظهر امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور مسئولان دولتی این وزارتخانه و دو طرف مذاکره برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که ظرف دو ماه آینده قراردادهای نهایی به امضا برسد و همکاری دو شرکت آغاز شود.
وی با بیان این که ما بر همکاری درازمدت و پایدار که بهترین راه آن سرمایهگذاری مشترک است، تأکید داریم، اظهار کرد: ما معتقدیم همان طور که کشور ما بازار خود را در اختیار سرمایهگذاران خارجی قرار میدهد، آنها هم باید بازارشان را در اختیار کالاهای مشترک تولید شده قرار دهند که بر پایه توافقات اولیه پیشبینی شده که 30 درصد از محصولات مشترک تولید شده در 5 سال اول با تعهد طرف فرانسوی و بعد از 5 سال به صورت توافقی صادر شود.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه کاملاً مشخصی برای انتقال آموزشهای لازم در سطوح مختلف تولید خودرو و قطعات از سوی طرف فرانسوی در قرارداد مربوطه پیشبینی شده است که سازندگان قطعات سیتروئن با قطعهسازان ایرانی همکاری خواهند داشت.
نعمتزاده با بیان این که ساخت موتور جدید در این قرارداد دیده شده است، گفت: موتور جدیدی که در شرکت سیتروئن در حال بهبود است در ایران تولید خواهد شد که شروع آن از سال 2019 خواهد بود و به تدریج در سال 2020 اغلب قطعات این موتور در ایران به تولید میرسد.
وی افزود: پیشبینی شده که به جز خودروی اول که از طراحیهای موجود در آن استفاده میشود، سایر خودروها به صورت جدید طراحی شود که این امر نیز در حال پیگیری است تا بتوانیم خودروهای با استاندارد کشورهای اروپایی تولید و عرضه کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جمع خبرنگاران با بیان این که برای شروع کار سه نوع خودرو پیشبینی شده است، اظهار کرد: در قدم اول برای ایجاد شرکت مشارکتی تأسیسات کاشان شرکت سایپا به صورت 50-50 از سوی شرکت ایرانی و مابقی آن از طرف سیتروئن به صورت آورده مورد استفاده خواهد گرفت.
به گفته نعمتزاده به میزان 50 درصد از ارزش کارشناسی شده تأسیسات کاشان از طرف شرکت فرانسوی آورده میشود که طرف ایرانی نیز نیمی از این تأسیسات را در اختیار شرکت مشترک قرار میدهد.
[1395/05/02 13:00]
در شرایطی که ایران خودروییها اعلام کردهاند فیات-کرایسلر گزینه جدید آنها برای همکاری مشترک است، هیچ خبری در مورد جزئیات مذاکره این دو شرکت به بیرون درز نکرده و مشخص نیست در نهایت شراکت میان آنها شکل خواهد گرفت یا نه.این در حالی است که به گفته منابع آگاه، نه ایران خودروییها و نه فیات، هیچکدام تمایلی به افشای جزئیات مذاکره با یکدیگر ندارند و این موضوع بیشتر بهدلیل حساسیتهای سیاسی است.
[1395/06/28 11:00]
مدیرعامل کرمان موتور از امضای قرارداد با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی به منظور تولید خودروهای این شرکت در ایران خبر داد.
سامان فیروزی اظهار کرد: به دنبال امضای قرارداد با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی مقرر شد تا از دی ماه امسال شاهد تولید محصولات این خودروساز کرهای در ایران باشیم.
[1395/06/28 10:00]